יוג'ין לזובסקי: רופא גיבור שעשה מעשה מדהים בזמן מלחמת העולם השנייה

תוכן עניינים

ד"ר יוג'ין לזובסקי היה רופא פולני שהציל אלפי יהודים ופולנים במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי יצירת מגיפה מדומה.
כשפרצה מלחמת העולם השנייה, הוא היה רופא מוסמך טרי. במהלך המלחמה הוא נעצר פעמיים – על ידי הסובייטים והגרמנים. לאחר בריחתו מצא תעסוקה בצלב האדום הפולני ברוזוודוב ליד סטאלווה-וולה.
בשנות ה-1940 המוקדמות כבר היה ברוזוודוב גטו יהודי. על ד"ר לזובסקי נאסר לעזור ליהודים אך כרופא רצה לעזור כמה שיותר, תוך סיכון אישי. היה ללזובסקי וליהודי הגטו סימן: כשאחד מיהודי הגטו היה זקוק לטיפול רפואי, מישהו היה תולה סמרטוטים לבנים על שער ביתו של לזובסקי, ואז הגיע ד"ר לזובסקי בלילה לגטו תוך סיכון חיים, וסיפק עזרה רפואית.
יחד עם ד"ר סטניסלב מטולביץ', הם הוליכו שולל את הגרמנים במשך מספר שנים, ושכנעו אותם כי יש מגפה של טיפוס באזור זה.
כיצד עשו זאת? לזובסקי מצא שדם של אנשים שנדבקו בחיידק מומת של זן טיפוס (Proteus OX19), שהיה בלתי מזיק לחלוטין, גורם לבדיקת הדם שלו להראות כאילו הוא חולה בטיפוס. הנאצים פחדו ממחלת הטיפוס ומהתפשטותה המהירה, וחוקקו חוקים שנועדו למצוא חולים מוקדם ככל האפשר כדי למנוע מהמגיפה להתפשט. רופאים פולנים חיסנו את התושבים בסביבת סטאלווה-וולה בחיידק לא מזיק זה, הנאצים שלחו דגימות דם שאישרו כי קיימת מגפת טיפוס באזור. כתוצאה מכך 8,000 יהודים ניצלו מגירוש לעבודה בגרמניה וחיסול הגטו המקומי נדחה.
בסוף של הנאצים גילו את התרמית והתכוננו לעצור אותו. חייל גרמני סיפר לו מבעוד מועד על שעומדים להגיע ולקחת אותו, לזובסקי ומשפחתו נמלטו. בין 1939 ל-1942 הציל לזובסקי כ-8,000 בני אדם מרוזוואדוב והסביבה בהם אלפי יהודים.
בשנת 58 היגר לארה"ב שם עבד כרופא ויותר מאוחר כפרופסור לרפואת ילדים
ב95 הוכר כחסיד אומות העולם על פועלו בשואה
"שינדלר הפולני" כפי שהוא מכונה נפטר ב2006 בגיל 93.

רוצים לקרוא עוד? >> morik.co.il

קרדיט: Israel Barda
פוסט מקור

מה דעתכם על הכתבה? נשמח לשמוע בתגובות!

מזומנים לעיין בכתבות נוספות:

במגזין "הגענו" תיהנו מכל העדכונים השוטפים בנושאים החמים מיותר! החל מאופנה, דרך לימודים, משפחה, ספורט ועסקים! אז מה מעניין אתכם לדעת היום?

הכתבות האחרונות:

קזואר (Cassowaries) הקזוארים נחשבים למסוכנות בחיות, וכן לעוף המסוכן ביותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן