האם משחקי התפתחות באמת תורמים לשיפור הקוגניטיבי של תינוקות? יצאנו לבדוק וחזרנו עם תשובות

תוכן עניינים

משחקי התפתחות נשמעים כמו גימיק שיווקי, אולם הם נועדו לסייע לנו ההורים בחשיפה של התינוק לגירויים מלמדים. איך משלבים משחקי התפתחות במטרה לעזור לתינוק שלנו להתפתח קוגניטיבית?

משחקי התפתחות 

משחקי התפתחות הם משחקים המעודדים חקירה, עבודה על תחושות ופעולות מוטוריות, ולכן הם גם מותאמים לפי גיל התינוק והילד. המשחק חשוב בגילאים הרכים, מאחר והוא מסייע לתינוק לחקור את העולם, מפתח את השרירים שלו, חושף אותו למרקמים ותחושות, ומלמד אותו פעולות קוגניטיביות חשובות. אבל האם באמת אנחנו זקוקים למשחקי התפתחות אלו כדי לפתח את הקוגניציה של הילד שלנו?

התאמת המשחקים לגיל הילד

הדבר כמעט הכי חשוב בבחירת המשחקים אליהם נחשוף את התינוק שלנו, הוא ההתאמה לגילו ולרמת המסוגלות שלו. במהלך החודש הראשון התינוק שלכם לא זקוק לגירויים רבים כלל, והפנים שלכם הם הגירוי הטוב ביותר שאתם יכולים להעניק לו. בחנויות תמצאו מגוון רחב של צעצועים לתינוקות, אולם בגיל הזה מומלץ להתמקד בצעצוע אחד כמו רעשן או ספר בצבעי שחור לבן. ככל שהתינוק שלכם יגדל תוכלו להגדיל מעט את כמות המשחקים שאתם פורשים לו על משטחי הפעילות, וגם רמת הקושי של המשחקים תעלה.

איך משחקים משתלבים בתמונה

אין זה סוד שתינוקות וילדים בעיקר משחקים. גם אם הזמן שהם מבלים נראה לכם סתמי, דעו כי זמן המשחק מאפשר לתינוק שלכם להתנסות ולפגוש בדברים חדשים. משחקים יכולים לעזור לכם  להפוך כל סיטואציה לחוויה מלמדת. לדוגמא, בזמן אמבטיה הוספה של משחקי אמבטיה יכולה להפוך את זמן המקלחת לחוויה של מרקמים ותחושות. אוניברסיטה לתינוק, בה תלויים בובות המהוות גירויים עבור התינוק, יכולה לעודד אותו להושיט יד לעברם, להזיז אותן, ומסייעת להבנה שיש לו השפעה על חפצים.   

צעצועים בגילאים מאוחרים יותר

ככל שהתינוק שלכם יגדל, רמת המודעות שלו לסביבה, והיכולות המוטוריות שלו הולכות וגדלות. בסביבות גיל תשעה חודשים תגלו כי התינוק שלכם אוהב מתקני שעשועים ואינו מוכן לרדת מהנדנדה. גם במשחק שכזה יש ערך התפתחותי, כיוון שנדנדה עוזרת לפתח אצל התינוק את שיווי המשקל והאיזון בגוף. בנוסף, בגילאים בהם תנועות הידיים שלהם הופכות רצוניות יותר ומכוונות יותר, ניתן להתחיל לעבוד איתם על המוטוריקה העדינה בעזרת משחקי הרכבה לתינוקות.

חשיבות הצעצועים ביחד ולחוד 

משחקי התפתחות יכולים להעשיר מאוד את ילדכם, וללמד אותו פעולות קוגניטיביות חשובות ולכן ערכם ברור. אם ברצונכם להגדיל את רמת ההשפעה החיובית של המשחק על התפתחות התינוק שלכם, הקדישו זמן בו אתם יושבים לשחק איתו, ומתווכים לו את המשחק בשפה שמתאימה לגילו. עם זאת, אינכם חייבים לשבת לידו כל זמן שהוא משחק, גם זמן משחק עצמאי הינו חשוב מאוד להתפתחות התינוק. ככל שהם גדלים, ומתחילים לזחול, הדבר הופך מורכב יותר, אך תוכלו לרכוש גדרות ביטחון לתינוקות, כך תעזרו לו להתמקד בחקירה עצמאית של הסביבה הקרובה שלו. 

לסיכום

משחקי התפתחות הם כלי עזר נפלא לחשיפה של התינוק לחוויות תחושתיות, למרקמים שונים, ולעבודה על יכולות מוטוריות וקוגניטיביות שונות. 


כדאי לכם גם לבקר בפופה לעוד כתבות מעניינות!

מה דעתכם על הכתבה? נשמח לשמוע בתגובות!

מזומנים לעיין בכתבות נוספות:

במגזין "הגענו" תיהנו מכל העדכונים השוטפים בנושאים החמים מיותר! החל מאופנה, דרך לימודים, משפחה, ספורט ועסקים! אז מה מעניין אתכם לדעת היום?

הכתבות האחרונות:

דילוג לתוכן